![]() ![]()
|
"Zgierz - Program Rewaloryzacji Ulicy Długiej"Wydawca: Zarząd Miasta Zgierza [...] ZGIERZ WSTĘP Ulica Długa, wizytówka i obszar tożsamości miasta Zgierza, stanowi szczególny przedmiot polityki władz miejskich i zainteresowania mieszkańców. Jako rejon centrum jest obszarem koncentracji życia publicznego. Zarówno funkcjonowanie ulicy (szczególnie na odcinku od ulicy Armii Krajowej do placu Kilińskiego), jak i standard zainwestowania nie odpowiadają eksponowanej pozycji ulicy Długiej w mieście. Stąd władze miasta podejmują działania związane z podniesieniem jakości przestrzeni publicznej tego newralgicznego rejonu Zgierza. Jest to przedsięwzięcie realizujące przyjętą przez Radę Miasta Zgierza politykę przestrzenną miasta, w której ustalono konieczność opracowania szeregu programów specjalnych, a w tym rewaloryzacji i modernizacji ulicy Długiej od Starego Miasta do placu Kilińskiego w oparciu o ustalenia "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zgierza" z 1998 roku. Niniejsze opracowanie stanowi etap przygotowawczy do określenia wymienionego programu. Jego akceptacja stanowić będzie podstawę kontynuowania prac planistyczno-projektowych. EKSPONOWANA POZYCJA UL. DŁUGIEJ W POLITYCE PRZESTRZENNEJ MIASTA ZGIERZA 1. W dniu 28 lipca 1998 roku zawarta została umowa nr 8/98/16/98 pomiędzy Zarządem Miasta Zgierza a Przedsiębiorstwem Zagospodarowania Miast i Osiedli "TEREN" Sp. z o.o. w Łodzi w sprawie opracowania "Koncepcji do programu rewaloryzacji ul. Długiej w Zgierzu" (zgodnie z ustaleniami zawartymi w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zgierza"). 2. Opracowanie to stanowi punkt wyjścia do sporządzenia programu rewaloryzacji ul. Długiej, początkowej fazy realizacji jednego z generalnych ustaleń "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zgierza", a dotyczącego "zachowania wartości obecnego zainwestowania miasta, wykorzystania jego rezerw terenowych, podnoszenia standardu cywilizacyjnego struktury miejskiej poprzez:
3. Wyżej wymienione "Studium..." wykonane zostało w Przedsiębiorstwie Zagospodarowania Miast i Osiedli "TEREN" Sp. z o.o. w Łodzi (pod kierunkiem generalnego projektanta mgr Kazimierza Balda), a uchwalone Uchwałą Rady Miasta Zgierza Nr XLVI/376/98 z dnia 5 czerwca 1998 roku. W Uchwale tej wymieniono, że "określa się zasady polityki przestrzennej Miasta Zgierza zawarte w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zgierza" oraz, że "miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego nie mogą być sprzeczne z uwarunkowaniami i ustaleniami Studium". Informacje o problemach i ustaleniach związanych z rejonem ulicy Długiej zawarte są w każdym z elementów składających się na całość "Studium". 4. Rejon ulicy Długiej, będący przedmiotem opracowania to odcinek od ulicy Armii Krajowej do zachodniej pierzei placu Kilińskiego. Zajmuje on szczególną pozycję w mieście. Stanowi bowiem część składową wielofunkcyjnej, strukturalnej jednostki przestrzennej Zgierza, określanej mianem "STARE I NOWE MIASTO" rejon śródmiejski, a w jego obrębie fragment centrum miasta. Jest to obszar o wyjątkowej roli - tożsamości miasta, stanowiący jego wizytówkę. Jest to fragment miasta, z którym utożsamia się Zgierz. Według przeprowadzonej w ramach "Studium" waloryzacji przestrzeni miejskiej struktura ta wymaga przekształceń i modernizacji, polegającej na "porządkowaniu zabudowy, wykorzystaniu wartości kulturowych, podnoszeniu standardu uzbrojenia komunalnego, estetyki, wykorzystaniu możliwości lokalizacji obiektów o charakterze centrotwórczym". 5. W cytowanym "Studium..." uznano przede wszystkim "jako wartości kulturowe mające wpływ na kształtowanie polityki przestrzennej miasta...
Rejon ulicy Długiej jest unikatowym dokumentem historii przede wszystkim z okresu, gdy Zgierz uzyskał impuls rozwojowy w trakcie powstawania w XIX wieku przemysłu włókienniczego w paśmie miast fabrycznych, oraz napływu imigrantów Żydów i Niemców (umowa zgierska z 1821 roku). Uznawano (w XIX wieku) rozplanowanie tego rejonu za swojego rodzaju wzorzec dla innych miast fabrycznych powstającego okręgu łódzkiego. UWARUNKOWANIA PROGRAMU REWALORYZACJI ULICY DŁUGIEJ NA TLE STANU JEJ ZAGOSPODAROWANIA I PRZYJĘTYCH KIERUNKÓW POLITYKI PRZESTRZENNEJ MIASTA ZGIERZA I. Rozwiązania komunikacyjne oraz zasady kształtowania nawierzchni ulicy 1. Rejon ulicy Długiej charakteryzuje się dużą dostępnością komunikacyjną. Droga krajowa Nr 711 (między innymi) relacji Stryków - Zgierz - Aleksandrów przebiega przez Zgierz także ulicą Długą z tym, że omawiany odcinek ulicy Długiej posiada aktualnie charakter drogi wojewódzkiej, a nie krajowej. Na odcinku objętym opracowaniem ulica jest jednojezdniowa (szerokość jezdni ok. 8 m) z obustronnymi chodnikami o szerokości po ok. 2,5-3 m (w części południowej we fragmencie 7-11 m). Ruch dwukierunkowy. Znaczące odciążenie ruchu na tym odcinku ulicy Długiej stanowi ulica 3. Maja, przebiegająca równolegle do niej od strony południowej. Przejęła ona (na odcinku ul. Cezaka - Stary Rynek) funkcję drogi krajowej Nr 711. Aktualna klasa ulicy to ulica zbiorcza (Z). W ulicy Długiej ma miejsce nakładanie się szeregu rodzajów ruchu, a mianowicie:
Dopuszczone jest (we fragmentach) ograniczone parkowanie przykrawężnikowe. Na omawianym odcinku ulicy przebiegają trasy linii autobusowych i są zlokalizowane przystanki autobusowe (w rejonie ulic: Armii Krajowej i Popiełuszki, oraz placu Kilińskiego). Na samym placu Kilińskiego znajduje się pętla tramwajowa linii relacji Łódź - Zgierz. Dobre skomunikowanie rejonu ulicy Długiej wynika także z faktu jej bezpośredniego związku z:
2. Przy zbiegu ulic Armii Krajowej - Długa, Popiełuszki - Długa - Dąbrowskiego, Długa - 1. Maja funkcjonuje sygnalizacja świetlna. 3. Od strony północnej ulicy Długiej brak wykształconego układu obwodnicowego śródmieścia. 4. Ocena aktualnej sytuacji:
5. Uwarunkowania formalne dotyczące kierunków rewaloryzacji ulicy Długiej wynikają przede wszystkim z ustaleń:
Zgodnie ze "Studium...":
- ustalenia szczegółowe dotyczące kierunków zagospodarowania ulic związanych z ulicą Długą i jej rejonem:
- uzasadnieniem powyższych istotnych zmian w stosunku do stanu istniejącego jest dążenie do poprawy stanu środowiska (powietrze, hałas), ograniczenia ruchu na omawianym odcinku ulicy Długiej wyeliminowanie ruchu tranzytowego i "uspokojenie ruchu", - radykalne zmiany w klasyfikacji układu drogowego - funkcji jego elementów, wymagają stopniowego przeprowadzenia istotnych inwestycji drogowych w mieście. Głównie dotyczy to realizacji tzw. obwodnicy wewnętrznej miasta, którą tworzyć mają ulice Cezaka, Kolejowa, projektowana od Kolejowej do Konstantynowskiej, Konstantynowska, projektowana od Konstantynowskiej do Aleksandrowskiej, Gałczyńskiego, Musierowicza od Łęczyckiej do Piątkowskiej, - wyeliminowanie intensywnego ruchu z ulicy Długiej i ulicy Armii Krajowej, z rejonu Starego Miasta stworzy warunki właściwego zagospodarowania Starego Miasta, właściwego funkcjonalno-przestrzennego jego powiązania z Nowym Miastem, zagospodarowania rejonu ul. Długiej zgodnie z ustaleniami "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zgierza", - konsekwentne przekształcenie modelu miasta koncentrycznego (ze splotem komunikacyjnym i jego konsekwencjami na styku Starego i Nowego Miasta) na model pierścieniowo-promienisty stworzy warunki zdecydowanej poprawy zarówno dla technologii ruchu jak i poziomu życia w śródmieściu oraz w funkcjonowaniu omawianego odcinka ulicy Długiej jako istotnego elementu centrum miasta i regionu zgierskiego. Zgodnie z analizami konserwatorskimi:
II. Infrastruktura komunalna oraz zasady kształtowania sposobu oświetlenia ulicy 1. W koncepcji do programu rewaloryzacji ulicy Długiej przyjmuje się następujące grupy uwarunkowań dotyczących infrastruktury komunalnej: - zaopatrzenie w wodę:
- odprowadzanie ścieków:
- zaopatrzenie w gaz:
- ciepłownictwo:
- elektroenergetyka:
2. W kierunkach zagospodarowania przestrzennego cytowanego "Studium..." wyraża się dążenie do podnoszenia standardu cywilizacyjnego struktur miejskich między innymi poprzez i ich wyposażenie komunalne. W stosunku do ulicy Długiej i jej rejonu uznaje się za niezbędne doprowadzenie do modernizacji zabudowy i rehabilitacji obszaru, a w zakresie infrastruktury technicznej uzupełnienie zakresu uzbrojenia komunalnego i dokonanie niezbędnej wymiany elementów zużytych i niesprawnych, zarówno w ulicach, jak i w poszczególnych obiektach. 3. Jednym z najistotniejszych elementów modernizacji tak istotnego elementu w strukturze miasta, jakim jest ulica Długa stanowi rozwiązanie problemu oświetlenia ulicy. Na jednej z fotografii archiwalnych ulicy Długiej, pochodzącej z okresu sprzed I wojny światowej, widoczna jest pojedyncza, jednopłomieniowa latarnia, umieszczona na stosunkowo prostym słupie ze wspornikiem. Jedynym słusznym rozwiązaniem wydaje się więc zastosowanie latarni powtarzających wzorce historyczne, przy czym możliwe jest zróżnicowanie typów tychże i umieszczenie wyższych latarni (być może nawet dwupłomieniowych) na odcinku ulicy Długiej pomiędzy Al. Armii Krajowej a ul. Popiełuszki), Dąbrowskiego i niższych, bardziej kameralnych na pozostałym odcinku ulicy i ulicach poprzecznych. Możliwa jest iluminacja bardziej wartościowych obiektów (do tych celów należy użyć słupów latarń, bądź zastosować oprawy umieszczane na elewacjach budynków). Ważnym zagadnieniem jest odległość między poszczególnymi latarniami. I tym razem wypada powołać się na przykład łódzki i uniknąć błędu polegającego na zbyt gęstym rozmieszczaniu słupów, które w rezultacie mogą dać zbyt intensywne światło, niwecząc efekt indywidualnych iluminacji, a ponadto stworzyć dodatkową "płaszczyznę" słupów konkurujących z zabytkową zabudową. III. Środowisko przyrodnicze 1. W koncepcji do programu rewaloryzacji ulicy Długiej przyjmuje się następujące uwarunkowania dotyczące środowiska:
2. Uznaje się, że istotną rolę w poprawie stanu środowiska na tym obszarze uzyska się poprzez: IV. Zainwestowanie oraz wskazania dotyczące kształtowania malej architektury 1. Zainwestowanie obu pierzei ulicy Długiej potwierdza tezę o jej istotnym znaczeniu jako obszarze przestrzeni publicznej. Na odcinku około 650 m zgrupowanych jest obecnie około 100 jednostek usługowych o zróżnicowanym charakterze, z tym, że szereg spośród nich posiada jeszcze wewnętrzne podziały na branże i stoiska itp. - stąd faktyczne nasycenie usługami jest znacznie większe. W ciągu ulicy znajdują się obiekty i lokale:
[...] 2. Według aktualnego stanu zainwestowania i użytkowania terenu:
3. Stan techniczny i estetyka zabudowy, a także stan uporządkowania terenu nie odpowiadają randze tej strefy miasta. Nowe elementy zabudowy nie tylko nie podkreślają zabytkowego charakteru zespołu, ale w części wręcz ten zespół szpecą. Przestrzeń publiczna samej ulicy także nie odpowiada randze wizytówki miasta - stan techniczny jezdni, chodników, ich przekroje, estetyka, formy oświetlenia - wymagają dostosowania do charakteru miejsca, tj. z jednej strony założenia historycznego, z drugiej związanego ze współczesnymi potrzebami i oczekiwaniami. 4. Dla potrzeb opracowania wykonana została inwentaryzacja urbanistyczna przedstawiająca aktualny stan zainwestowania i użytkowania terenu, aktualne lokalizacje różnych form usług, która posiada w znacznym stopniu cechy dokumentacyjnego opracowania historycznego. 5. Wskazania dotyczące kształtowania małej architektury. Podobnie jak nawierzchnie, mała architektura jest ważnym elementem współtworzącym klimat przestrzeni. Poza latarniami możliwe jest zastosowanie różnorodnych form podkreślających historyczny charakter strefy Nowego Miasta. W okolicach skrzyżowań i przed wejściami do obiektów użyteczności publicznej możliwe jest umieszczenie słupków połączonych łańcuchami. Przestrzeń mogłyby uzupełniać ławki, poidła (wodopoje), stylizowane słupy przystankowe, zegary na takich słupach, tablice z najistotniejszymi informacjami umieszczone np. między dwoma słupami (w przypadku wszystkich tych elementów forma słupów powinna być identyczna) oraz ozdobne kraty układane wokół pni drzew. Optymalnym materiałem, z którego możliwe jest wykonanie tych elementów jest żeliwo (ostatnio częstą alternatywą żeliwa są lżejsze i nieco tańsze powlekane stopy aluminium). W przypadku wodopoju możliwe są formy kamienne uzupełniane ewentualnie elementami kowalskimi. Elementem, który koniecznie należy zdyscyplinować są reklamy i informacja wizualna. O ile stosunkowo łatwe byłoby to w przypadku tablic z nazwami ulic - postulowaną formą są uwypuklane tablice emaliowane lub kamienne z "klasycznym" liternictwem (antykwa), to z pewnością znacznie trudniejsze w przypadku reklam. Eliminowane z przestrzeni winny być reklamy w postaci tzw. wysięgników (prostopadłe do elewacji) o formach niezharmonizowanych z historycznymi elewacjami. Jednostkowo dla poszczególnych budynków lub nawet dla zespołu kilku obiektów powinny być opracowywane systemy informacji. V. Dziedzictwo kulturowe (ocena, wskazania dotyczące obiektów kubaturowych i terenów niezabudowanych) 1. Uznaje się, że bardzo istotnym elementem warunkującym koncepcję modernizacji ulicy Długiej jest fakt, że jest ona dziedzictwem rozwoju miasta, szczególnie od początkowych lat XIX wieku. Zarówno w ogólnym planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego miasta z 1994 roku, jak i w cytowanym "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zgierza" z 1998 roku na ten fakt zwraca się szczególną uwagę. Także i dla potrzeb niniejszego opracowania przeprowadzono analizę konserwatorską. 2. W myśl ustawy o ochronie dóbr kultury zabytkami są te obiekty, które zostały wpisane do rejestru zabytków oraz "inne, jeżeli ich zabytkowy charakter jest oczywisty". Z ochroną dziedzictwa kulturowego związane jest również pojęcie stref konserwatorskich. W praktyce jednakże, skutecznie chronione są tylko te obiekty, w stosunku do których bezpośrednio odnoszą się zapisy ustawy, a zatem te, które umieszczono w rejestrze zabytków województwa. Wszelkie prace przeprowadzane w obiektach zabytkowych wymagają zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W przypadku rejonu ulicy Długiej rejestrem objętych jest 10 obiektów przy ulicach:
W myśl wspomnianej ustawy chronione jest też najbliższe otoczenie zabytku, przy czym od stanowiska urzędu konserwatorskiego zależy zasięg owego otoczenia oraz szczegółowa interpretacja tego zapisu. Z ewidencją zabytków - w zasadniczej części - utożsamia się spis obiektów i zespołów opracowany przez Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie. Spis stanowi treść opracowania p.t. "Zabytki architektury i budownictwa w Polsce t. 24, Województwo miejskie łódzkie" i jest uaktualniany przez Państwową Służbę Ochrony Zabytków. Ewidencja zawiera 15 kolejnych (poza wymienionymi wcześniej) obiektów zabytkowych, a powinna co najmniej 6 następnych. Zakres ochrony konserwatorskiej jest mniejszy, niż w przypadku obiektów wpisanych do rejestru, przy czym może być on określony odpowiednimi zapisami w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku takich zapisów można z reguły przyjąć, że chroniona jest bryła budynku oraz cenne elementy wystroju wnętrza. Zgodnie z intencjami ustawodawcy do ewidencji zabytków, odwołać się ma również znowelizowana ustawa o ochronie zabytków, która ma zacząć obowiązywać w niedalekiej przyszłości (być może nawet w 2. połowie I999). Pojęcie stref ochrony konserwatorskiej związane jest zazwyczaj z wytyczeniem takich obszarów (zespołów urbanistycznych) w studium urbanistyczno-konserwatorskim, co w efekcie znajduje odzwierciedlenie w ogólnym planie zagospodarowania przestrzennego miasta. Strefy te można zdefiniować jako przestrzeń (charakterystyczny krajobraz miejski Zgierza), w której obowiązują wymagania konserwatorskie odnoszące się zarówno do zabudowy historycznej, jak i działań modernizacyjnych w nowszych budynkach, czy też inwestycyjnych na obszarach niezabudowanej tkanki miejskiej. Niestety dla Zgierza nie opracowano studium urbanistyczno-konserwatorskiego zaś we wspomnianym planie zagospodarowania strefę ochrony konserwatorskiej wyodrębnili autorzy planu. W przypadku strefy I, która obejmuje obszar tzw. Starego i Nowego Miasta ("szeroko pojęty rejon dwóch placów: Starego Rynku i pl. Kilińskiego (zespół staromiejski)") zapis planu zawiera bardzo ogólne wytyczne, kierunkowe, pozwalające na dosyć dużą dowolność. Zaleca się, aby Nowe Miasto stało się "obszarem stałych zmian, polegających na adaptacji istniejącej, wartościowej zabudowy (w tym podlegającej ochronie konserwatorskiej) i realizacji nowej (w tym wymianie zużytej), mającej na celu intensyfikację i podniesienie standardu". Na obszarze podlegającym ochronie konserwatorskiej (m.in. w rejonie ul. Długiej i placu Kilińskiego), w której chroniony jest "układ przestrzenny i budynki" obowiązują "szczególnie staranne projektowanie i realizacja, wskazana jest lokalizacja usług w parterach budynków mieszkalnych i zakaz wznoszenia wolnostojących parterowych pawilonów i budynków w "osiedlowej" technologii wielkopłytowej; nieprzekraczalna wysokość - 3 kondygnacje z poddaszem użytkowym; realizację nowej zabudowy powinno się prowadzić i w oparciu o plany szczegółowe lub plany realizacyjne opracowane dla całego obszaru lub części (dla strefy będącej przedmiotem zainteresowania taki plan nie został dotychczas opracowany), po ich akceptacji przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków; obowiązuje zasada zabudowy przyulicznej zwartej (ze ścianami w granicach z sąsiadami)". Szacuje się, że w obrębie omawianej strefy znajduje się kolejnych 80, wartych zachowania, obiektów poza ujętymi w rejestrze i ewidencji zabytków, powstałych przed II wojną światową. Jest to większość zabudowy, wyłączając mało wartościową zabudowę gospodarczą oraz te budynki, które powstały po II wojnie i światowej. Realizując zapis ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym w roku 1998 Rada Miasta Zgierza przyjęła Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. W Studium zagadnieniom zabytków poświęcono rozdział, w którym wskazano na obowiązek ochrony dziedzictwa kulturowego, jako element rozbudzania i kształtowania się tożsamości, obarczając nim władze państwowe, samorządowe oraz społeczeństwo. W skali pojedynczych obiektów określono zakres ochrony obejmując nią wszystkie budynki umieszczone w ewidencji zabytków. Jednocześnie, aby mechanizm ten uczynić bardziej skutecznym, postuluje się dokonanie odpowiednich wpisów do księgi wieczystej. Za "obszar koncentracji elementów dziedzictwa kulturowego", w którym "ochronie powinny podlegać: układ przestrzenny ulic i placów, skala zabudowy, akcentowanie podziałów parcelacyjnych" uznaje się rejon "Stary Rynek - ulica Długa - plac Kilińskiego". Duże znaczenie przypisano m.in. domom tkaczy, zalecając objęcie tej grupy zabudowy szczególnym nadzorem i "rozważenie warunków ich adaptacji na cele funkcji miejskich". W znowelizowanej ustawie o ochronie zabytków ma znaleźć się odniesienie również do stref ochrony konserwatorskiej. 3. Analizując istniejącą zabudowę rejonu ulicy Długiej, z punktu widzenia ochrony dziedzictwa kulturowego, wyodrębnia się cztery podstawowe grupy zabudowy:
4. Wskazane byłoby opracowanie, obowiązującej na zasadach planów miejscowych, koncepcji kolorystycznej ciągów zabudowy dzięki czemu zaistniałaby możliwość uniknięcia przypadków malowania na różne kolory fragmentów tego samego budynku. 5. Wskazania dotyczące terenów niezabudowanych. Na skutek wyburzeń na kilku fragmentach przerwana jest ciągłość zabudowy ulic z obszaru będącego przedmiotem opracowania. W tym przypadku najwłaściwszym z konserwatorskiego punktu widzenia jest uzupełnienie zabudowy, które w efekcie doprowadziłoby do integracji zespołu. Trudno ustalić jest jednolite zasady obowiązujące na całym obszarze. Na odcinkach, gdzie zachowała się pierwotna zabudowa drewniana i klasycystyczna murowana, można doszukać się modularnego układu parceli (szerokość ok. 24-25 m) lecz na fragmentach o zabudowie mieszanej lub późniejszej (w rejonie Al. Armii Krajowej i pl. Kilińskiego) wyrazistość podziałów ulega zatarciu. W wypadku zachodniego odcinka ulicy Długiej, gdzie przeważa zabudowa późniejsza eklektyczna o 3-4 kondygnacjach nadziemnych uzupełnienia zabudowy winny być kształtowane w sposób zbliżony do zabudowy sąsiedniej. Budynki stanowiące uzupełnienie zabudowy winny posiadać zatem płaskie dachy, zróżnicowaną wysokość 3-4 kondygnacji i artykulację elewacji (układ kompozycyjny) zbliżoną do budynków istniejących (gzymsowania, rytm otworów, opaski okienne i podokienniki). Na środkowym odcinku ulicy Długiej oraz na ulicach Popiełuszki i Narutowicza, przy przewadze niższej historycznej zabudowy, wskazane jest jej uzupełnianie niosące cechy architektury małomiasteczkowej, nawiązującej stylistycznie do klasycyzmu (kompozycja osiowa, dwukondygnacjowe kamienice bądź jednokondygnacyjne domy z facjatą z dwuspadowym lub naczółkowym wyniosłym dachem krytym dachówką, lekkie ryzalitowania, gzymsowania, pilastrowania, opaski okienne). W przypadku całej strefy winno obowiązywać stosowanie naturalnych materiałów (ceramika, tynk, drewno, drewniana stolarka). Urozmaicenie ciągu zabudowy możliwe jest poprzez zastosowanie otwarć. Niejako naturalnym wydaje się zastosowanie takiego zabiegu w celu odsłonięcia bulwaru Bzury, możliwe zaś jest w przypadku enklaw wartościowego starodrzewu przy ul. Długiej na wysokości numerów 21 i 36. Finansowanie programu rewaloryzacji ulicy Długiej Zrewaloryzowana i zrewitalizowana przestrzeń Nowego Miasta mogłaby stać się jednym z bardziej interesujących zespołów urbanistycznych w Polsce. Stwarza to szanse do występowania o fundusze pozagminne (dotacje). Warunkiem jest opracowanie wspomnianego przy okazji zabudowy drewnianej tkaczy szerokiego programu przekształceń zespołu. Działania studialne i planistyczne w centrum miasta mogłyby stać się przedmiotem wystąpienia o umieszczenie w ramach rządowego programu centrów miast historycznych. Program prowadzony jest przez urząd Generalnego Konserwatora Zabytków, a starania o umieszczenie w programie należy prowadzić za pośrednictwem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Tego samego zakresu działań planistycznych poszerzonego nawet do zakresu pojedynczych obiektów oraz zagadnień technicznych i technologicznych dotyczy prowadzony przez UNESCO program "Raphael". Program ma na tyle pojemną formułę, że w jego ramach byłoby możliwe opracowanie kompletnej dokumentacji studialno-projektowej poprzedzającej etap dokumentacji realizacyjnej. Na etapie realizacji zamierzeń istnieje możliwość wystąpienia o ich częściowe sfinansowanie z funduszy pomocowych Unii Europejskiej PHARE lub URBAN (program dla zdegradowanych lub zagrożonych miast historycznych). Warunkiem podjęcia finansowania jest zaangażowanie własnych środków oraz akceptacja wstępnych programów, przy czym doskonałym materiałem wyjściowym do stworzenia takowych mogłyby być wnioski zawarte w opracowaniach i studiach, o których wspomniano poprzednio. Koncepcja zagospodarowania terenu 1. Wskazania w zakresie zagospodarowania terenu dotyczą bezpośredniej obudowy ulicy Długiej, na odcinku objętym opracowaniem oraz istotnych dla jej kształtowania powiązań z układem ogólnomiejskim. Koncepcja, o której mowa ma na celu podniesienie jakości przestrzeni publicznej szczególnie ważnej w strukturze przestrzennej miasta Zgierza drogą:
2. Przyjmuje się, że proces przekształcenia zabudowy i zagospodarowania rejonu ulicy Długiej będzie procesem długotrwałym, nie mniej wymaga koncepcji całościowej z jednoznacznym wyodrębnieniem etapów realizacyjnych dla uzyskania skończonych efektów w czasie. 3. Przyjęta koncepcja zakłada utrzymanie na omawianym odcinku ulicy Długiej ruchu kołowego przy czym ruch ciężki powinien być ograniczony do ruchu dostawczego i gospodarczego oraz powinien być również limitowany w czasie. Adaptuje się również ruch autobusowy w zakresie miejskiej komunikacji pasażerskiej. Ruchem uprzywilejowanym będzie ruch pieszy oraz rowerowy co może wymagać zwężenia pasa jezdnego o ok. 1,0 m, Powyższe powinno być ustalone na etapie szczegółowych opracowań projektowych. Proponowany sposób zagospodarowania terenów wyróżnia kilka obszarów, które powinny być przedmiotem szczegółowych rozstrzygnięć, a mianowicie: A. Wlot ulicy Długiej do ulicy Armii Krajowej zagospodarowanie terenu polegające na: B. Obszar środkowy odcinka ulicy Długiej, którego zagospodarowanie powinno polegać na wytworzeniu przestrzeni placowej o wymiarach około 75mb x 30mb powiązanej z ulicą Długą stanowiąc jej naturalny aneks. Dla wytworzenia tej powierzchni wykorzystano teren położony między posesjami Długa 19 i 29. Wymaga to potraktowania istniejącego zainwestowania (pawilony handlowe, parkingi i trawnik) jako tymczasowego i wykształcenie nowej powierzchni placowej wraz z obudową od strony północnej i zachodniej obiektami biurowymi bądź mieszkalnymi lub o funkcji mieszanej z parterami dla usług ogólnodostępnych. Wysokość zabudowy ustala się na 3-3,5 kondygnacji naziemnych. W projektowanym zagospodarowaniu należy uwzględnić bezpośrednie zaplecze zielone i możliwość łatwego z nim powiązania dla ruchu pieszego. Powierzchnia placowa powinna posiadać charakter umożliwiający jej wielofunkcyjne wykorzystanie tzn. miejsca spotkań, spacerów, letnich ogródków gastronomicznych oraz miejsce okresowego parkowania. C. Obszar zbiegu ulicy Długiej i ul. Narutowicza, którego zagospodarowanie polegać powinno na remoncie istniejącego obiektu przy ul. Długiej 34 wraz z jego rozbudową w kierunku zachodnim (rozbudową lub budową nowego budynku wolnostojącego) oraz z odnową zagospodarowania istniejącego skweru miejskiego. Nowe zagospodarowanie powinno polegać na uzupełniającej zabudowie szczytu budynku cztero kondygnacyjnego przy ul. Narutowicza nr 23 lub innej formie jego zagospodarowania celem stworzenia elewacji frontowej na ulicę Długą. Podstawowa część obszaru to zagospodarowanie ogrodowe w formie skweru miejskiego z wyznaczeniem lokalizacji obiektu małej architektury w formie pomnika, postumentu, fontanny itp. Na całej długości odcinka ul. Długiej, który objęty został niniejszą koncepcją przewiduje się zachowanie i odnowę obiektów wykazanych jako zabytkowe i jako stanowiące istotną wartość kulturową miasta. Zaleca się we wszystkich obiektach zwiększenie udziału funkcji usługowych - ogólnodostępnych szczególnie w parterach budynków o dominującej funkcji mieszkaniowej. Proponowana koncepcja zagospodarowania terenu nawiązująca do ustaleń zawartych w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Zgierza" wymaga opracowania kompleksowego programu, podziału zadań w czasie i sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla wyodrębnionych obszarów objętych całościową realizacją. [...] Pozycja dostępna w Miejsko-Powiatowej Bibliotece Publicznej im. B. Prusa w Zgierzu
|